Zooda's Svar på tal


HAHA! Fin bild va?


Angående DETTA inlägg.

Faster:
Säger vad jag vill... ;D
Pulverdieter (och andra dieter) i all ära - i slutänden måste man ändå lära sig att äta rätt, annars blir det ändå ingen hållbar förändring. Satsa hellre på att bryta invanda mönster (tex fundera över antal kalorier i en latte och hur mycket roligare du kan ha än att gå raska promenader i timtal bara för att bränna de koppar du dricker under en vecka).

Det som ska vara långsiktigt sker inte över natten och det är inte enkelt, men så långt min erfarenhet går så är det den jobbiga resan och de svåruppnåliga resultaten som är de roligaste att ändå genomföra.

Kramar!!


Jo jag håller helt med att man måste lära sig att äta rätt och jag förlitar mig inte alls på dessa dieter faktiskt. Där emot så tycker jag att det är svårt att bryta ett mönster av onyttigheter och därför väljer jag dessa dieter för att sätta hela ens matvanor ur spel och där ifrån kan man bygga sig en hälsosam relation till maten. Fattar du vad jag menar? Svårt att förklara vad jag egentligen menar.

Sen är jag en sådan människa som är väldigt dålig på att äta mellanmål, lunch osv. Oftast blir det lite lunch i skolan, middag när jag kommer hem och massa onyttigt senare på kvällen. Då passar detta jätte bra dels då det är lågt kaloriintag (vilket man måste tänka på ifall man vill gå ned i vikt) och man får faktiskt i sig något man behöver. Så istället för att inte få i sig någon frukost får jag åtminstånde en shake i magen och på kvällen, för att inte äta en massa godis och annan skit äter jag en shake som har betydligt mindre kalorier än godis och liknande.

Kommentarer
Postat av: Faster

Förstår precis hur du menar. För ett par år sen gjorde jag o gubben 40 dagar med Naturdiet som grund när vi skulle övergå till en ny mathållning. (10 dagar enbart pulver, 10 dagar pulver+grönsaker, 10 dagar pulver+grönsaker+frukt, 10 dagar pulver+grönsaker+frukt+nötter)



Experimentet funkade ganska bra och det bästa var att smaksinnet var helt nollställt efter denna perioden så allt smakade mycket, mycket mer än det tidigare gjort. Men det dröjde inte mer än ytterligare någon månad innan vår nya diet blev så trist att vi helt tappade greppet och godis och snabbmat blev vardag igen.



Det jag har märkt däremot de sista månaderna är att om jag tränar ordentligt och ganska hårt så är suget efter skräp på kvällen praktiskt taget borta. Det beror på att jag redan fått en dos med "må-gott"-hormoner utsöndrade i kroppen och mitt belöningssystem är därmed redan igång = inget sötslisk behövs för att sätta igång det.



Oj, lång kommentar, men jag har tid eftersom servern på jobbet ligger nere och jag därmed inte kommer åt filerna jag ska jobba med....

Kramar!!

2010-04-06 @ 08:38:35
Postat av: Rispad Flicka

Vad förvånad jag blev när jag såg att jag hade fått kommentarer i bloggen, jag trodde inte någon läste. Har börjat med den för att skriva av mig när det blir jobbigt inombords, som lite terapi.



Vill tacka för din kommentar, det var snällt sagt! Har haft problem med hetsätning under en länge period så jag har pendlat en hel del med vikten. Innerst inne så vet jag att alla är fina precis som dom är men det är svårt att hålla fokus på de tankarna. Man får så lätt sjuka fixeringar vid sin kropp, dumma dagens samhälle.

Mina fixeringar grundar sig nog väldigt mycket i att jag mår som jag mår.



Känner igen mig i det du skriver, det är svårt att låta bli godis+andra gottiga saker. Tycker mycket om mat och godis. Jag har med testat måltidsersättningar i form av små kakor, nutrilett tror jag dom hette. Fast det blev mer som mellanmål för dom var så goda.



Tycker du verkar vara en jätte fin, snäll och söt tjej! Åter igen tack för din fina kommentar!



Kramar



2010-04-06 @ 22:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0