Vampyrer -Filmrecension

Svensk biovisad skräckfilm står det på dvd fodralet. Ja skräckfilm står det. Om man ska räkna det som skräckfilm så kan man knappast klara mycket. Jag skulle kalla det mer thriller drama ifall jag skulle kalla det något.

 

När jag startade filmen hade jag inga förhoppningar över huvud taget om denna film, och tur är väl det. För annars hade de förhoppningarna kraschat totalt. Filmen är typiskt ”svensk”. Komplicerad, mörk (bokstavligt talat, titta inte på den mitt på dagen, du kommer inte se ett dyft), lite halvtaskigt skådespeleri och ganska trist.

 

Sedan att regissören tolkat vampyrer som något helt annat än vad vi är vana vid vet jag inte ifall jag ska ta som ett positivt eller ett negativt tecken. För mig känns det nästan som om han/hon inte hade råd med specialeffekterna och fick helt enkelt göra dem mänskliga.

 

Jag är ganska besviken också över hur de inte lyckats besvara frågorna i filmen. Vart kommer de ifrån? Hur blev de som de blev? Vart är deras familj? Allt för många frågor fanns när filmen var slut.

 

Det enda bra med filmen som jag kan hitta är soundet i början. Det känns som en typisk skräckis när man precis stänger på den och förhoppningarna ökar kanske något, men de försvinner snabbt då musiken går från ”läskig-skräck” till ”svenskt-knark-drama”.

 

Jag brukar tycka om de flesta vampyrfilmerna eftersom jag totalt älskar vampyrer (och ja, det var innan denna vampyrhysteri kom), men denna var inte bra. Har du inte sett den behöver du inte se den heller, för den var inte precis sevärd.

 

Egentligen är den väl bara värd ett Z,

men bara för att det är vampyrer får den ett halvt poäng till.


Orginaltitel: Vampyrer (Not like others på engelska)
År: 2008
Regi: Peter Pontikis
Gengre: Skräck (Thriller enligt IMDB)
Skådespelare: Jenny Lampa, Ruth Vega Fernandez, David Dencik mfl.

Om två systrar, Vera och Vanja, som ser ut som vilka unga tjejer som helst. Den enda skillnaden är att de lever på natten och av patologiskt okänd anledning endast kan utvinna energi ur mänskligt blod. En natt, efter att Vera har druckit blodet och dödat en mc-gängmedlem tvingas systrarna springa för sina liv. Det är just under denna natt som Vanja lovat sig själva att berätta för Vera den hemlighet hon gått och burit på ett tag: att hon vill lämna vampyrlivet, och försöka smälta in bland människorna. Vera ställs plötsligt inför ett liv i ensamhet, men tänker göra allt för att inte släppa sin syster ifrån sig. Samtidigt knappar mc-gänget in på dem båda.

Se trailer HÄR.


 


Kommentarer
Postat av: emma

så himla drygt. hoppas verkligen du blir frisk snart

2010-03-24 @ 21:15:56
URL: http://frokenbitterfitta.devote.se
Postat av: jossan

jag såg den på tv en gång och trodde den skulle vara bra, men den sög som alla andra svenska filmer.. :P



2010-03-25 @ 08:36:31
Postat av: Sofia

Hahah ja jag tycker det oxå:P godis o glass e nyttigt ju XD not!:P

2010-03-25 @ 10:16:04
URL: http://zophye.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hahah ja precis:)

2010-03-25 @ 10:30:28
URL: http://zophye.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0