Benjamin Button - Filmrecension

Vilken film! Varför har jag envisats så med att inte försöka se den? Den var så grymt bra, och man fällde minsann en och annan tår när slutet började närma sig. Trotts att jag hatar sorliga filmer så var denna helt okej (nej, men än okej egentligen, underbar!). Det fanns helt enkelt ingen annat sätt än sorgligt den kunde sluta på och redan när man började titta på den så visste man innerst inne hur den skulle sluta. Men den hade mer än ett sorligt slut, det var ett väldigt vackert på sitt egna lilla vis.

Filmen var hela 159 minuter (2 timmar och 39 minuter) men den kändes inte alls så lång. Men jag måste erkänna att när dvd:n stod på 1h40min så började jag känna mig lite less på filmen för just då var det som om den dog ut. Men bara efter några minuter efter det så var den lika intressant som precis när jag startade den.

Men den får faktiskt ett litet minus av mig (förutom det att den dog lite mitt i filmen). Början, kan någon förklara vad sjutton det har med filmen att göra? Jag vet inte ifall det är jag som är trög, eller ifall det helt enkelt är så att början var väldigt obegripligt.

Så ni där ute som faktiskt missat den eller gjort som jag, vägrat att se den, titta på den nu! En underbart välgjord (faktiskt helt otroligt hur bra de gjort det med tanke på att man får se huvudpersonerna från 20 års åldern till 60-70), genomtänkt och vacker film som är en ”bara-måste-ses-innan-man-dör”-film.


Den får 4½ av 5 Z:an, den kunde fått 5 ifall det inte varit för de två små minusen. Början och att den dog lite mitt i. Men den är helt klart sevärd (därför borde ni se den nu!).



Svensktitel: Benjamin Buttons Otroliga Liv
Originaltitel: The Curious Case of Benjamin Button
År: 2008
Regi: David Fincher
Gengre: Drama, Fantasy
Skådespelare: Brad Pitt, Cate Blanchett, Jason Flemyng, Taraji P. Henson mfl.

Benjamin Button föds som en svag äldre man och åldras baklänges, det vill säga att hans kropp blir yngre tills han slutar sitt liv som ett spädbarn. Den tragikomiska berättelsen om den välbärgade Button sägs ha inspirerats av Mark Twains kommentar om att det är synd att det bästa i livet kommer först och det sämsta sist.

Se trailern HÄR.


Kommentarer
Postat av: Bitterfittan

den är sjukt bra! cate blanchett är så jävla vacker. har du haft en bra kväll? (:

2010-02-14 @ 01:11:51
URL: http://frokenbitterfitta.blogg.se/
Postat av: Rewind&Play

Början? menar du historien med klockan då?

Det var dock ett tag sedan jag såg den...



/Emma

2010-02-16 @ 22:59:39
URL: http://rewindandplay.blogg.se/
Postat av: S

jag såg denna filmen bara pga utav brad pitt och precis -PRECIS- när han kommer in i filmen, allra första scenen, så gick min dvd sönder..

jag hade lovat att låna ut filmen dagen efter och fick aldrig tillbaka den (när jag kom att tänka på det) så fick aldrig se slutet och har försökt att få tag i den för att kunna se färdigt den men har inte lyckats ännu!

2010-07-01 @ 00:25:34
URL: http://livethedreaminreality.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0