The Shining

 

Jag har lovat mig själv att försöka titta på The Shining någon gång under veckan (eftersom vi nu har lånat den). Den är ju klassad som "Skräck-klassiker" och en "bara måste se någon gång under sin livstid"-film så det känns som om jag inte har något val. Dock har all ork och lust försvunnit för att titta på film, men jag får väl helt enkelt tvinga mig själv att titta.

Sen att det är en Stephen King-roman från början gör att jag bara måste se den. Jag är ju lite halvt förälskad i filmerna som är baserade på hans romaner. Dock har jag fortfarande inte läst någon roman av honom, de är ju så jäkla långa!

Gick inte att hitta någon bra orginaltrailer så jag fick ta en "fan made" eller även kallad "tribute trailer". Alltså så har en vanlig människa slängt ihop den, dock var den i väldigt bra kvalitet.

Orginaltitel: The Shining
År: 1980
Regi: Stanley Kubrick
Skådespelare: Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd mfl.

Författaren Jack Torrance söker jobb som vintervaktmästare på ett isolerat hotell i Coloradobergen. Under anställningsintervjun får han reda på att den förre vaktmästaren blivit tokig av ensamheten och isoleringen och dödat sin fru och sina två barn. Jack avskräcks inte, utan flyttar till hotellet med sin fru och sin son Danny, som har en förmåga, "The Shining", att se syner och händelser från det förflutna. Hotellets kock Hallorann har samma förmåga och varnar Danny för rum 237 på hotellet…

(filmbeskrivning från filmtipset.se)

Kommentarer
Postat av: BlueRoseCase

En fantastiskt bra film - som skiljer sig helt från boken, så man kan både se denna filmatisering och läsa boken med stor behållning!

2010-01-31 @ 17:42:19
URL: http://bluerosecase.blogg.se/
Postat av: Ida Törnqvist

Har sett den. Kan tyvärr inte säga att just jag tyckte den var så himla bra. Inte läskig alls.. Men det är ju jag, du kanske tkr annorlunda :)

Fin blogg btw!

2010-01-31 @ 20:30:32
URL: http://myblueworld.blogg.se/
Postat av: Ida Törnqvist

Hehe ja de e sant, man ska helst se alla sådana där "måste" filmer, bara för att!

Nej helt värdelös är den inte iaf ^^

2010-01-31 @ 21:29:16
URL: http://myblueworld.blogg.se/
Postat av: Rewind and Play

Åh den här filmen såg jag för snart ett år sen men ska jag vara ärlig så minns jag inte så supermycket av handlingen dock. Den är inte så just skräckig i dagens mått mätt, men den var ändå en mycket bra film!! Jag tror jag ska se om den snart, är alldeles Jack Nicholson-lyrisk efter att ha sett Gökboet :) tycker absolut att du ska kika på den också!

2010-01-31 @ 22:39:51
URL: http://rewindandplay.blogg.se/
Postat av: bara lilla jag

jag har sett den! den är inte som moderna skräckfilmer (konstigt, den är ju gammal!) men ändå creepy på något sätt :)

2010-01-31 @ 23:01:08
URL: http://miracledrug.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0