Inglourious Basterds -Filmrecension

Jag var faktiskt väldigt besviken av denna film. Den var egentligen bra (och en väldigt typisk Tarantino film) men efter att man sett trailern så hade man helt fel inställning till filmen.

1.       Man trodde att Brad Pitt skulle ha huvudrollen, eller ja det hade han ju på sätt och vis, men har var med mycket mindre än man trott från början.
2.       Jag hade inte en aning om att det var en Action/Drama. Okej där var ju mitt egna fel att jag inte tittat efter, men efter att tittat på trailern så var jag inställd på en Action/Komedi.
3.       Den var så mycket segare än jag trott från början.
4.       Var exakt börjar det spännande på filmen? Alltså det händer ju inte särskillt mycket, förutom prat, prat, prat och lite mera prat.

Och en sak jag störde mig på var att det handlade om så många personer på en och samma gång att man tillslut inte visste vem som var vem.

Men nu ska jag inte klaga sönder filmen för den var egentligen ganska bra. Den var mycket genomtänkt och ingen av alla de miljoner planer folk kom på gick som det skulle vilket ledde till att man inte hade en aning om varken hur filmen skulle sluta, när den skulle ta slut eller ens vad som skulle hända de nästa fem minuterna.

Satt länge och velade fram och tillbaka hur mycket i betyg jag skulle ge den, men det blir faktiskt inte mer än 2½ z:an. Nej så bra var den inte tycker jag, inte min typ av film helt enkelt. Men jag förstår helt hur och varför folk tycker om den, men som sagt inte min typ av film.



Orginaltitel:
Inglourious Basterds
År: 2009
Regi: Quentin Tarantino
Gengre: Action, Drama
Skådespelare: Brad Pitt, Diane Kruger, Mélanie Laurent, mfl.

Under det första året av den tyska ockupationen av Frankrike tvingas Shosanna Dreyfus bevittna avrättningarna av sin familj, ledda av nazistöverste Hans Landa. Shosanna lyckas fly och beger sig till Paris där hon skapar sig en ny identitet som biografägare.

På annat håll i Europa arrangerar löjtnant Aldo Raine, med hjälp av en grupp judiska amerikaner, en serie snabba och chockerande hämndaktioner mot tyskarna. Gruppen, som blir känd hos fienden som ”the basterds”, möter den tyska skådespelerskan tillika spionen Bridget von Hammersmark och de förenas i målsättningen att störta ledarna för det Tredje riket. Fler öden sammanstrålar bakom en biografridå i Paris, där Shosanna skissar på en egen hämndplan ...

Se trailer 1 HÄR och trailer 2 HÄR.




Kommentarer
Postat av: Bitterfittan

jag tyckte den filmen var helt okej faktiskt, men som du säger så förväntade man sig mer. och ja tack till scones ;)

2010-02-17 @ 19:55:03
URL: http://frokenbitterfitta.blogg.se/
Postat av: NINNIE

sv; Dom kommer nog att finnas kvar ett tag till :):) Så du kanske kan köpa en senare i vår :)

2010-02-18 @ 10:32:04
URL: http://ninniesodergren.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV: Nej, det är konstigt att hon inte ens bröt ett litet ben eller något? Men så himla tur för henne.

2010-02-18 @ 10:42:53
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV: Ja usch, det måste ha varit hemskt för henne.

Gillar dina hörlurar i headern, btw :) skitsnygga.

2010-02-18 @ 11:08:25
URL: http://novembersara.blogg.se/
Postat av: Novembersara.

SV: haha okej, hur som, dom är jättefin och du är supersöt på bilderna :)

2010-02-18 @ 11:19:25
URL: http://novembersara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0