Romantik vs. Skräck - Alla kanske inte tycker samma?

Okej nu är jag faktiskt lite smått tjurig.
Varför ska folk klaga på skräck filmer egentligen? Alltså så fort man tycker något är lite läskigt så får man höra "Ja men det är ju på grund av att du tittar på så läskiga filmer hela tiden" eller "Ja så går det ju när man tittar på en massa skräck". Var man än kommer så är det "fel" att tycka skräckfilmer och blodfilmer är bättre än t ex romantiska filmer. För alla måste tycka om de romantiska, eller hur?

För visst är det så? Folk klagar på att man bara skrämmer upp sig själv när man tittar på skräckfilmer och det är så onödigt. Men låt oss skrämma upp oss själva då! Vi tittar väll ändå på filmerna för att vi tycker dom är bra, eller hur? Hur många människor sitter och tittar på en film de tycker är jätte tråkig eller obehaglig bara för att man måste bli rädd. Man tittar väl ändå på den för att man har ett visst intresse av den filmen eller tycker om just den genren.

Varför kan man inte börja klaga på de andra filmerna då. T ex Romantiska filmer (haha, här kör vi Romantik vs. Skräck, det gillar vi!) varför inte börja klaga på dem? T ex din bästa kompis gör slut med sin kille/tjej. Varför inte säga till henne då "Ja men det är ju för du tittar på så många kärleksfilmer, du tror att kärleken ska vara på ett visst sätt men så är det inte. Sluta titta på dem så blir det bättre".
Ja jag slängde precis in världens sämsta exempel, men ni kanske fattar vad jag menar. Eller?

För hur många gånger har inte folk himlat med ögonen eller skakat på huvudet när man ska se på ännu en skräckis. Hade det varit en drama, action eller någon annan genre så hade det kanske inte spelat så stor roll. Men en skräckis. Ojoj! Sånna filmer kan man ju bara se när man är med ett kompis gäng och har filmkväll eller liknande. Man kan ju inte får för sig helt plöttsligt att man bara vill se en sådan film alldeles själv, det är ju inte riktigt normalt. Eller?

Ne vet ni vad. Titta på vad ni vill så skiter jag i vilket. Jag kommer ändå fortsätta hata romantik och dramafilmer och hålla mig till skräck och komedi.

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Irony by Linn

Håller med dig! Komedi is the shit!



Ha det gött! =))

2009-10-28 @ 17:17:34
URL: http://linnedins.blogg.se/
Postat av: rebecca

sv: ja det var tur att dom hann gifta sig.. det måste ha varit en riktig befrielse! jättefin historia!

2009-10-28 @ 17:34:45
URL: http://rebeccaste.blogg.se/
Postat av: Faster

Jag tillhör faktiskt dom som tror att ju mer skräckfilmer man ser desto mer "immun" blir man. Dessutom tror jag inte att det är särskilt nyttigt eftersom man lätt blir avtrubbad. MEN nu kommer jag att hålla med dig... Jag tror nämligen att en orsak till ökade antal skilsmässor i västvärlden handlar just om att vi förväntar oss rosaskimrande Hollywood-kärlek. Sanningen är faktiskt en helt annan.



Jag gillar själv romantiska draman och romantiska komedier. Anledningen är antagligen lite samma som varför du gillar skräckisar. Allt är väldigt förutsägbart, allt är väldigt svart eller vitt, gott eller ont. Splatterfilmer förstår jag mig inte på - tycker det är ett lite osofistikerat sätt att skapa känslor på. Dessutom blir jag lätt illamående av knivar, svärd och liknande. Lever mig in alldeles för mycket för att ens klara av psykologiska thrillers, så för min del är skräckmaraton inte nåt att sträva mot.



Ska man verkligen se något bra så ska man se "Sagan om ringen"-triologin, "Gods and generals", "Gettysburg" eller "Nyckeln till frihet". Där står berättelsen i centrum och filmerna är så bra gjorda att man inte ens märker av hur mycket jobb som lagts ner - allt känns så naturligt och korrekt på nåt sätt.



....Och återigen har jag lämnat världens längsta kommentar..... Sorry!

2009-10-28 @ 21:50:51
Postat av: Victor

För vissa kan romantik förknippas med skräck så då får man två flugor i en smäll :)

2009-10-28 @ 23:15:04
URL: http://vipee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0