Jim Jones

Just nu i religonen i skolan så håller vi på med sekter, något som jag faktiskt tycker är väldigt intressant. Det är sekter, andra världskriget och psykologi som jag är väldigt intresserad av. Hur sjuk ni än tycker jag må vara så är det så det ligger till. ;)
Jaja, back on track, idag på religionen så pratade vi igenom lite om olika sekter men jag fastnade för en speciell. Jim Jones sekt Peoples Temple.

James Warren "Jim" Jones, född 13 maj 1931 i Crete, Indiana, USA, död 18 november 1978 i Guyana, var en amerikansk grundare av och ledare för sekten Peoples Temple.

(...)

Jones grundade Jonestown i Guyana, som blev en hemvist för sektens nära 800 medlemmar. Både Jim Jones och alla hans följeslagare (totalt 909 personer) begick självmord i november 1978, de flesta genom att dricka en dryck spetsad med cyanid. Händelsen har varit föremål för många konspirationsteorier, bland annat att CIA skulle varit inblandat.

 

Taget från Wikipedia.

 

Jag bara undrar, hur lyckas en männniska ta livet av 909 personer? Hur? Och de gjorde det (ja de flesta i alla fall) frivillgt, hur kan man tro så starkt?

Går jag någonsin med i en sekt, eller är på vägs till, så får ni gärna slå till mig.

909 männniskor, fattar ni hur många det är?!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0